Träning vs diet

Det här är en fråga som kommit upp i hur många samtal som helst, och nästan alla har helt olika syn på det. Vissa tycker att man ska tänka på träningen som en bonus, och inte ändra alltför mycket i sin diet, medan andra tycker att den ena är värdelös utan den andra. Det finns också såklart de som hatar att träna, och som tycker det gott räcker med att dra ner på maten och äta nyttigare för att hålla sig hälsosam.

Även om jag vet vart jag själv står så tycker jag att det är viktigt att utvärdera alla dessa synsätt, och kolla vilka argument som finns för de olika sidorna. Därför har jag kallat detta inlägget träning vs diet – det är precis den fighten du kommer att få följa om du läser vidare!

Att göra av med kalorier är svårt

De här är något som många inte riktigt förstått, särskilt de som ger sig in på att köra stenhård träning och inte alltid justerar sin diet utefter detta. Att bara köra träning kommer inte göra att du går ner i vikt särskilt mycket, och det finns lite olika anledningar till det. Dels så är det så att musklerna du kommer att få när du börjar träna väger mer än fettet som du gör av med, vilket gör att vågen kommer att i princip stå still. Dessutom så kommer du bara med träning att kunna gå ner ungefär 2 kilo om året, vilket inte alltid räcker för den som vill gå ner eller behöver gå ner på grund av olika hälsoskäl.

Att stirra sig blind på vågen

Det här är ett fel som många gör när de ger sig in i träning, för precis som jag har sagt här ovanför så väger man mer om man är gjord av muskler än om man är gjord av fett – i alla fall om man har ungefär samma kroppstyp. Men faktum är att man kan få hjälp på vägen när man tränar med så mycket annat än just vikten, och det är oerhört mycket mer hälsosamt att vara lite överviktig men vara vältränad än att väga “normalt” men inte vara tränad alls. Det handlar om balans, helt enkelt.

Får man inte det ena med det andra?

Det här är en bra punkt som jag hittat i min research, för det är ju faktiskt så att när du tränar regelbundet så blir ditt blodsocker mer stabilt, och mer stabilt blodsocker innebär att du kommer få färre dippar under dagen. Vi vet alla att dipparna oftast resulterar i att man stoppar i sig något som ger energi fort och inte alltid är så himla nyttigt. När man tränar kommer alltså risken att stressäta något sockrigt att minska direkt – smart, va!

Att köra bara på dieten

Det här är egentligen helt uteslutet om man vill leva ett hälsosammare liv. Du som lägger om din kost utan att lägga in träning kommer inte att få några extra skjutsar av dopamin efter träningen, vilket innebär att du bara plockar bort saker som din hjärna gillar (socker, glass, godis, efterrätt, fetare mat) utan att ersätta det med något. Detta är en stor anledning till att så många hoppar av olika dieter, man får helt enkelt nog av att aldrig bli belönad av sin kropp.

Om du istället kör en kombination är chansen större att du får en stabilare och friskare kropp.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *