Hur man håller sig hälsosam när man jobbar framför en dator

Det här är en ständig pina för oss som spenderar kanske hela dagen framför datorn, och knappt hinner sträcka på oss på våra raster. Man märker ganska snart att man känner sig mer hängig och nere än innan man började på ett kontorsjobb, och det kan faktiskt påverka hela ens jobbprestation. Dessutom är det knappast en bra sits för kroppen att vara i hela dagen, men det finns en del saker att göra åt det!

Man måste helt enkelt ha lite tricks med sig när man ska sätta sig vid datorn, och jag har hittat ett par som verkligen funkar för mig. Det här är saker som gör att man orkar mer under dagen, och man kan märka skillnad direkt. Om du har några fler tips på hur man kan må bättre när man är “fast” vid skrivbordet och framför skärmen under hela dagen så får du gärna dela med dig, jag provar allt nytt!

Kolla först och främst hur du jobbar

Hur ser det ut där du jobbar? Hur står stolen i förhållande till skrivbordet? Behöver du sträcka på nacken för att kunna läsa på skärmen, eller måste du tvärtom luta dig neråt för att kunna se hela datorn? Det som är absolut bäst om man ska prata ur ergonomisk synvinkel är att du har skärmen så att du läser lite nedåt. Inte för mycket, men du ska absolut inte behöva sträcka på dig för att kunna se skärmen. Det som kan hjälpa är att skaffa ett ställ till din dator, annars så kan du försöka få en annan skärm som passar dig bättre.

Kom ihåg att dricka vatten under hela dagen

Det här är något jag tjatar om ganska mycket, men det gör sån skillnad för kroppen om man ser till att hålla vätskebalansen under hela dagen. Det som du också kommer märka är att du är piggare, du orkar mer och framför allt så tänker du snabbare när du har vattnet på plats. Du kan ju dessutom gå upp och sträcka på dig när du ska fylla på ditt vatten, en sån liten promenad gör ganska mycket när du har ett stillasittande jobb.

Med tanke på promenaden till kranen…

…så bör du upp och röra på dig i alla fall en gång i timmen. Det räcker med ett varv runt kontoret – om du har ett någorlunda stort sådant, eller så kan du tima dig själv att gå i ett par minuter, det räcker. Inte mer än fem behövs för att återställa lite av den energi som du förlorar när du bara sitter. Det är bara upp och hoppa!

Kom ihåg din vardagsträning

Se till att promenera till ditt lunchställe, ta trapporna när du kommer tillbaka till jobbet, passa på att hoppa av bussen en station tidigare och så vidare – samla på dig lite energi boosts under dagen, det gör att du kommer få en lugnare och mer harmonisk kropp. Att träna för att hålla ner blodsockret och få en jämnare kroppsrytm kommer att göra skillnad när du sitter så mycket på en och samma plats.

Koppla ifrån lite då och då

Mitt sista tips är tvådelat – dels så vill jag att du ska vara helt borta från datorn minst några timmar varje dag, det kommer dina ögon att tacka dig för, och dels så vill jag att du kommer ihåg att blinka lite oftare. Det kanske låter helt knäppt, men skärmen torkar ut dina ögon snabbare, vilket du definitivt märker om du har linser på dig. Blinka lite oftare och koppla ifrån skärmen, då kommer du snabbt att bli mer alert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *