Den bästa maten att äta när du behöver koncentrera dig

Vi har alla varit där någon gång, man vet att man har ett par timmar framför sig där man måste koncentrera sig rejält, men man måste äta innan det. Kanske vet du redan de bovar i matvärlden som istället för att hjälpa dig tänka klart istället kommer att få dig att känna dig dåsig och trött – jag tittar på dig, pasta! – men det är inte alltid lika enkelt att komma ihåg vilken mat det faktiskt är som kommer att hjälpa dig hålla koncentrationen hela dagen.

Allt på listan är inte en hel måltid, men genom att kombinera dessa saker så kommer du få en kost som hjälper din hjärna hela dagen, oavsett om det handlar om en fikapaus eller en lunch.

Blåbär i alla de former

Blåbär är min favorit när det kommer till bär, alla andra superbär kan ta ett stort steg tillbaka. Blåbär har länge varit känt som det bär man äter när det verkligen gäller, och det finns många olika anledningar till det. Den bästa är att blåbären innehåller en stor blandning av olika antioxidanter som kommer att hjälpa dig inte bara hålla koncentrationen, utan du kommer få hjälp mot cancer, hjärtsjukdomar och demens på en och samma gång. Om du inte kommer åt färska bär så är frystorkade ett hett tips – de kan du ha med som ett snabbt snack i fickan.

Grönt te varje morgon

Det är ingen toppenidé att dricka grönt te innan du ska gå och lägga dig, men denna koffeinfyllda sort är perfekt att börja dagen med. Förutom koffein så finns det också tein i grönt te, vilket hjälper till koffeinet att gå ut i kroppen långsamt, så att du slipper den jobbiga dippen som du kan få när du dricker kaffe. Dessutom är detta ett bra te som hjälper dig hålla både fart och koncentrationen uppe. Ett superte, helt enkelt.

Avokado till alla mål om dagen

Avokado, avokado, avokado, jag älskar dig! Avokade har visat sig vara lika nyttig som den är god, och den passar lika bra vilken tid det än är på dygnet. Dessutom innehåller inte bara avokado en massa nyttiga saker för dig när du ska koncentrera dig, det innehåller dessutom en massa fibrer som gör att du inte kommer bli hungrig en timme efter att du har ätit. Lägg avokadon på mackan, ha den i din sallad eller gör en smoothie med den i, det finns alla varianter att välja på.

Välj den feta fisken till lunch

Försök att tänka klimatsmart i fiskdisken eller på ditt lunchställe, och kolla upp om det finns lokala alternativ innan du bestämmer dig för din rätt. Det som kommer hjälpa dig med koncentrationen är om du väljer en lite fetare fisk som lax, sardin eller forell. Dessutom kommer du få i dig den nyttiga omega 3 syra som har gjort framförallt laxen till en hälsofavorit världen över.

Glöm inte din bästa vän – vattnet

Det är lätt att glömma bort att det som funkar i alla lägen, alltid, är det vanliga kranvattnet. Visst, du kan köra varianter och satsa på en kolsyrad eller smaksatt typ av vatten, men det fungerar precis lika bra med vanligt vatten. Om du dricker tillräckligt mycket vatten under dagen så kommer din hjärna att ha den energi som krävs för att tankarna ska funka, och du kommer märka att du kan tänka snabbare och vara mer fokuserad. Glöm inte vattnet, det är mitt sista tips!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *