De största anledningarna till att träna och hur du får in träningen i ditt vardagsliv

Det här med träning, alltså. Inte helt självklart för alla, livsviktigt för andra. Det är mycket att ta in när man ska börja träna, och det känns inte alltid värt det när man inser hur mycket tid, kraft och energi som faktiskt krävs för att man ska komma igång med träningen. Någonting som kan hjälpa då är att kunna integrera träningen i sitt vardagsliv, så att det inte blir ett helt projekt vid sidan av allt det där andra som man måste hinna med.

Jag har själv haft lite problem med att hinna med att träna varje vecka, ibland så hinner man helt enkelt inte med allt annat som ska fixas. Men det jag har märkt är att jag mår så himla mycket bättre när jag faktiskt tar itu med min träning, jag får lite egentid och jag blir lugnare, vilket jag gissar att alla runtomkring mig uppskattar! Därför ska jag försöka coacha dig till att också få in mer träning i ditt liv, och hur du kan göra det utan att förstöra eller inkräkta så mycket på det liv du redan lever.

Du kan hålla vikten lättare

Nu ska jag inte sitta här och predika för att alla ska banta, det tycker jag absolut inte! Det är snarare så att om man tränar ordentligt så kan man slappna av lite när det kommer till maten, för faktum är att om du äter precis likadant men börjar träna så kommer du ändå se resultat. En bra sak som träning kan göra är att du känner dig mer hemma i din kropp och lär känna den på ett annat sätt, vilket inte alls är en sidoeffekt utan snarare ett mål med min träning. Jag vill i och för sig behålla min vikt, men jag tränar mest för att säga tack till kroppen för att jag får bo i den, och se till så att den funkar så bra som möjligt.

Du minskar risken för många sjukdomar

Det finns många diagnoser som kan undvikas om man börjar träna regelbundet. Forskning har visat att om man tränar någon gång i veckan så kan man till exempel få ner sitt blodtryck och minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom så kan man få igång flåset och därmed göra sina lungor mer effektiva, man får upp pulsen vilket gör att man höjer sin vilopuls och därmed lever hälsosammare. Heja kroppen!

Kör klassikern och ändra jobbrutten

Det här är något som nästan alla tjatar om när man börjar prata om att få in träning i sitt vardagsliv, men faktum är att om du börjar cykla eller gå till jobbet så får du mycket av träningen ur vägen redan innan du börjat din dag. För dig som bor lite längre från jobbet så kan du hoppa av bussen en eller två hållplatser tidigare, eller sätta bilen lite längre bort. Även en femminuterspromenad gör skillnad, så känn ingen press att alla pass behöver vara en timme.

Använd tekniken för att få upp humöret

En så enkel sak som en stegräknare kan få dig att vilja röra dig mer, särskilt om du drar igång tävlingar på jobbet eller med kompisarna. Logga varje dag hur många steg du gått, och förloraren som inte hinner till x antal steg innan er andra får bjuda på lunch eller fika nästa gång ni ses!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *