Bästa övningarna för att slappna av

Det finns en hel massa att vara stressad över i dagens samhälle, om det inte är något i ens privatliv så är det något på jobbet, eller så är det en kompis eller familjemedlem som behöver hjälp och stöd i en kris. Vad det än är så behöver alla hitta sina egna sätt att kunna slappna av på, och att hitta olika träningsövningar gör att man kan få ut stressen ur kroppen på ett hälsosamt sätt.

Det kan vara svårt att motivera sig själv till att faktiskt ta sig tid att träna när allt känns så himla rörigt, men din kropp och din hjärna kommer båda att tacka dig om du prioriterar träningen lite mer, och framför allt då träning som dessutom gör dig lugnare och mer avslappnad. Detta kommer att göra att resten av din dag kommer att flyta på bättre.

Börja med andningsövningar

Det första du kan köra igång med är olika andningsövningar, de kan du göra innan din vanliga träning eller bara under en rast på jobbet. Det är bra att försöka göra dessa övningar så bekväma så att de till slut sitter i ryggmärgen, då kommer du snart att börja använda dem till och med innan du tänker tanken. Det du gör är att andas från magen, ett djupt andetag som du sedan släpper samtidigt som du kopplar bort din omgivning. Stäng gärna ögonen när du andas, och koncentrera dig bara på att andas långsamt och rytmiskt. Vissa tycker om att räkna till fem på både in- och utandning, och det kan vara ett bra sätt att komma igång.

Meditation med mindfulness

Det är många som misstror en så fort man kör med mindfulness, men faktum är att det är något av det bästa jag har provat på. Det du behöver göra är att hitta en tyst och stilla plats, sätta dig på golvet och därefter försöka stänga ute världen så mycket det bara går. Det här är en teknik som fungerar bra för dig som känner dig stressad, men också om du har ångest eller känner en lättare smärta. Det tar ett tag att hitta sitt inre lugn, så ge det lite tid och försök att inte sitta för länge åt gången, då kanske du tappar suget att prova igen.

Prova på yoga, qigong och tai chi

Det här är tre typer av träning som har rötter flera tusen år tillbaka i tiden. Det är alla träningsformer som kommer från Asien, och som har blivit mer och mer populära här i Sverige i takt med att vår stress blivit högre.

Det gäller att ha ett mentalt fokus i alla dessa tre som ofta gör att man helt enkelt inte kan oroa sig för någonting annat än sin kropp i detta nu. Ofta är det balans inblandat, och man kan med fördel börja enkelt för att sedan göra övningarna svårare och svårare. För dig som inte tycker om att gå till gymmet eller kanske inte har råd med ett gymkort just nu så kan jag rekommendera nätet, det finns massor av instruktionsvideor på hur man kan göra olika övningar själv hemma, eller tillsammans med en kompis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *